Ile powinien ważyć rower szosowy?

rower

Wybór odpowiedniego roweru to nie zawsze łatwa decyzja. To, jakim jednośladem będziemy się przemieszczać, będzie wpływało na komfort jazdy, a także jej prędkość i stabilność. Dobrze dobrany rower powinien być dostosowany do jego użytkownika, co oznacza, że dużą rolę będzie tu grała waga i rozmiar roweru. Na jakiej podstawie ocenić, czy dany model jest dla nas idealny? Czy rower szosowy powinien być lekki, czy może raczej masywny? Po odpowiedzi na te i więcej pytań zapraszamy poniżej!

Rower szosowy – co go wyróżnia?

Rower szosowy najczęściej jest wykorzystywany przez zawodowych kolarzy, którzy biorą udział w wyścigach szosowych – stąd jego nazwa. W tym celu musi być w stanie osiągać wysokie prędkości. Tego rodzaju rowery muszą spełniać normy Międzynarodowej Unii Kolarskiej. Wytyczne te dotyczą między innymi konstrukcji oraz wagi. Rowery tego typu wyróżnia lekka waga, gładkie opony oraz specyficzna konstrukcja ramy zwieńczona charakterystyczną kierownicą na kształt tzw. baranka. Świetnie się sprawdza na długie dystanse i sportowe rywalizacje.

Po rowery szosowe sięgają nie tylko sportowcy zawodowi, ale i amatorzy, którzy chcą spróbować sił w odmianie jazdy wyścigowej. Wybierając zarówno swoją pierwszą “szosówkę”, jak i którąś z kolei, trzeba wziąć pod uwagę elementy takie jak: rozmiar ramy, odpowiednie koła i opony, dopasowanie górnej rury, rodzaj hamulców i siodełka. Adekwatne dopasowanie do poziomu umiejętności, siły czy wieku kolarza może w dużym stopniu zaważyć na jakości jazdy.

Jak waga roweru szosowego wpływa na komfort jazdy?

Waga różnych modeli rowerów na rynku może się drastycznie różnić. Jednoślady miejskie, do jazdy rekreacyjnej, krótkodystansowej mogą ważyć nawet ponad 20 kilogramów. Z kolei rowery górskie ważą raczej po kilkanaście kilogramów. Prawdziwą różnicę można jednak w przypadku wagi modeli szosowych. Ich ciężar nie przekracza 10 kilogramów. Jak można więc zauważyć, rowery, które są przeznaczone do jazdy bardziej profesjonalnej, wyczynowej i długodystansowej, są stosunkowo lekkie. Waga roweru ma bowiem ogromny wpływ na użytkowanie go.

Mniejsza waga pozwala na szybszą jazdę, podczas której łatwiej kontrolować wszelkiego rodzaju skręcanie, obracanie, hamowanie i inne manewry wpływające na komfort jazdy. Im rower szosowy mniej waży, tym łatwiej jest go rozpędzić.

Na wagę roweru szosowego wpływ ma wiele czynników. Dużo zależy od materiału, z jakiego został wykonany. Obecnie najlżejszym materiałem, zdatnym do budowy roweru jest aluminium oraz karbon. Już dawno minęły czasy, kiedy większość elementów roweru konstruowano głównie ze stali. Oprócz materiału, istotna jest także technologia, stosowana do niwelowania ciężaru ramy czy kół.

Jako że rowery szosowe mają za zadanie poruszać się po podłożu utwardzonym, raczej pozbawionym wybojów i dziur – możliwe jest zastosowanie w konstrukcji wąskich kół i opon oraz wycieniowanych rur w ramie. Im cięższe koła, tym niestety trudniejsza jazda nas czeka. Włożymy w nią bowiem więcej wysiłku, co z kolei przełoży się na szybsze opadnięcie z sił, wolniejsze pedałowanie albo i częstsze zatrzymywanie się na przerwy. Zastosowanie wyżej wymienionych rozwiązań pozwala na uzyskanie mniejszej wagi ogólnej roweru oraz większej niż w standardowych rowerach prędkości oraz mocy. Rower szosowy łatwiej się steruje i kontroluje w porównaniu do chociażby rowerów miejskich.

Jakie najczęściej wagi rowerów szosowych się spotyka?

Bez wątpienia lekki rower jest bardziej wydajny i efektywny, co jest konieczne zwłaszcza w kolarstwie zawodowym. Kolarze biorący udział w wyścigach kolarskich jeżdżą na niewiarygodnie lekkich rowerach. Ich waga zazwyczaj wynosi maksymalnie 7 kilogramów. Jeśli spojrzeć na przeciętny rower miejski – to różnica ponad 13 kilogramów!

rower

Ultralekkie rowery szosowe wiążą się oczywiście z wyższą ceną. Materiał, z jakiego są wykonywane to często połączenie karbonu i tytanu. Po modele z wyższej półki sięgają zwykle zawodowcy. Jeśli więc ktoś dopiero zaczyna swoją przygodę z kolarstwem szosowym, jak najbardziej może sięgnąć po nieco cięższy, ale przy tym cenowo korzystniejszy rower.