Dokonując okresowych przeglądów naszego samochodu najczęściej skupiamy się na czynnościach wymiany filtrów, oleju silnikowego czy sprawdzeniu ilości płynu hamulcowego. Kto z nas pamięta o sprawdzeniu ilości bądź wymianie płynu chłodzącego?
Jakiej jakości powinien być płyn chłodniczy?
Właściwy stan techniczny układu chłodzenia oraz stosowanie odpowiedniej jakości płynu chłodniczego, decyduje o sprawności i ekonomiczności całego silnika. Układ chłodzenia odprowadza do otoczenia nawet 35% ciepła uzyskanego podczas pracy silnika.
Pamiętajmy, że temperatura robocza cieczy chłodzącej w silnikach nowych konstrukcji może osiągnąć w niektórych częściach układu chłodzenia ponad 100 stopni C. Dlatego też, jeśli decydujemy o wyborze płynu chłodniczego, powinniśmy zwrócić uwagę, aby płyn dopuszczony był do użytku przez producenta samochodu. W naszych, polskich warunkach zaleca się również, aby temperatura zamarzania nie była wyższa niż minus 30 stopni C. Warto również zwrócić uwagę na termin ważności danego płynu. W każdej mieszaninie znajduje się wiele substancji antykorozyjnych czy zmiękczających wodę. Wraz z upływem czasu związki te tracą swoje pierwotne właściwości. Użytkowanie przeterminowanych płynów skutkować może w dłuższej perspektywie pojawieniem się rdzy lub wytrąceniem się osadów z wody, które to pojawią się w zbiorniku lub nawet w samym silniku. Škoda zaleca wymianę płynu chłodzącego w swoich modelach co 5 lat bez względu na ilość przejechanych kilometrów.
Ze względu na skomplikowaną budowę układu chłodzenia we współczesnych samochodach zaleca się kontrolę lub wymianę płynu w autoryzowanych serwisach.
Czym jest efektywna jazda?
Efektywna jazda – z pewnością każdy o tym słyszał, ale nie o końca, wie o co chodzi. W poniższym artykule postaram się przedstawić najważniejsze zasady tejże metody.
1. Jazda na zielonej fali.
Jeżdżąc samochodem po mieście często napotykamy na światła. Co robić by zmniejszyć ilość paliwa? Nie pędźmy jak głupi, nie ruszajmy gwałtownie na zielonym i nie hamujmy ostro przed czerwonym. Najlepiej jeździć tak żeby się nie zatrzymywać.
2. Jazda w korku.
Gdy utkniemy w korku, nie jedźmy na bagażniku auta przed nami, po pierwsze nie jest to oszczędne ani bezpieczne. Jedźmy płynnie, gwałtowne hamowanie, przyśpieszanie sprawia tylko, że zużywamy więcej paliwa.
3. Zmiana biegów.
Biegi też trzeba umieć obsługiwać, zbyt częste zmienianie jest męczące. Ekonomicznym rozwiązaniem jest szybka zmiana biegów. Jadąc 30 km/h lepiej jest prowadzić na trzecim biegu niż na drugim. Należy pamiętać, że „jedynka” służy tylko do ruszania.
4. Oszczędność na trasie.
Wedle wszystkich producentów aut zalecaną prędkością w trasie jest 110 km/h. Równomierne poruszanie się sprawia, że zmniejsza się zużycie paliwa.
5. Jak osiągnąć mniejsze spalanie?
Należy wyłączyć klimatyzację, usunąć relingi, gdyż one sprawiają, że samochód sprawia większy opór powietrza, co prowadzi do większego zużycia paliwa.
Na przegląd chłodnic i innych układów, Białostoczan zaprasza firma Pro-Motors. Serwis motoryzacyjny grupy VAG.