Rower elektryczny- jak działa? Czy warto?

e-bike czyli rower elektryczny

Mimo, że na rowery elektryczne niektórzy wciąż krzywo patrzą, Polacy coraz chętniej decydują się na taki zakup. Są świetną atrakcją dla młodych ludzi, którzy pragną wyruszać w dalekie podróże, jak i dla starszych osób, których pedałowania po prostu męczy. Idealnie nada się dla pracujących osób, które nie chcą każdego dnia stać w korkach, ale jednocześnie po przybyciu na miejsce muszą wyglądać nienagannie. Elektryczny rower wspomaga proces jazdy i pozwala pokonywać znaczne odległości bez zmęczenia. Jazda na nim jest również bardzo ekonomiczna oraz nie zanieczyszcza środowiska. Czego chcieć więcej?

Jakie możliwości daje nam rower elektryczny?

 

Rowery elektryczne nazywane popularnie e -rowerami są świetną alternatywą dla tradycyjnych jednośladów. Posiadają one silnik, baterie, oraz wyświetlacz pełniący funkcje komputera pokładowego, To dzięki niemu możemy uruchamiać i zarządzać trybem wspomagania. Pełni również funkcje licznika rowerowego, pokazuje stopień naładowania baterii-wszystko jak w standardowym liczniku rowerowym. Moc silnika w e-rowerze nie może przekraczać 250 watów, a prąd jakim jest zasilany, może mieć maksymalnie napięcie 48V.

W dobrej jakości rowerach stosowane są baterie litowo-jonowe lub litowo-polimerowe. Są one zdecydowanie lżejsze niż stosowane w chińskich produkcjach akumulatory żelowe. Nie posiadają efektu pamięci, czyli takie baterie można ładować w dowolnym momencie bez konieczności wcześniejszego rozładowywania do zera. Baterie tego typu starczą nam na 70km jazdy.

Odległość ta jest zależna od trybu wspomagania jak i od ukształtowania terenu, wagi jeżdżącego i wielu innych czynników. Wszystkie rowery są zabezpieczane przed wyjęciem baterii na kluczyk. W momencie konieczności ładowania wyjmujemy ja i podłączamy w dowolnym miejscu. Maksymalny czas ładowania od zera do pełnej baterii nie przekracza 4 godzin.

elektryczny rower na trasie

Jak informuje Królestwo Rowerów (sklep z rowerami): Jeżeli chodzi o trwałość królują baterie litowo-jonowe. Cechują się one dużą żywotnością, która wynosi ok. 500-700 cykli. Uśredniając na takiej jednej baterii jesteśmy w stanie pokonać dystans minimum 25 tysięcy kilometrów. Jeżeli chodzi o koszt nowej baterii, ponieważ z tym oczywiście też należy pamiętać, ceny baterii zaczynają się już od 700zł.

Największym kosztem jest zakup samego roweru. Ceny takich rowerów rozpoczynają się od ok. 3 tysięcy złotych, jednak cena ta bardzo szybko się nam zwróci. Dzieje się tak, ponieważ koszt przejechania na takim rowerze 100km wynosi ok. 50-70 groszy. Jest to cena prądu jaką zużyjemy ładując daną baterie. Ciekawą alternatywą jest dołączenie do swojego dotychczas używanego roweru zestawu napędowego

Odnośnie wagi takich e-rowerów krąży wiele mitów. Co prawda ważą one więcej niż klasyczne rowery, jest to różnica jedynie ok. 8 kg. Jest to spowodowane ciężarem baterii jak i samego silnika. Wato zauważyć ze podczas jazdy nie odczuwamy takiego ciężaru, a system wspomagania pomoże nam przy wszelkiego rodzaju podjazdach Jeżeli jednak zajdzie konieczność wniesienia takiego roweru np. na najwyższe piętro budynku, istnieje możliwość wypięcia baterii i przeniesienia roweru ‘’w dwóch częściach’’.

Podczas z zakupu roweru elektrycznego uważajmy, aby nie natknąć się na oszustów. Jeśli zdecydujesz się na zakup używanego e-bike nie ufaj wszystkim sprzedającym, zwłaszcza tym oferującym modele starsze niż dwa lata. Część z nich posiada rowery z zepsuta baterią lub innymi uszkodzeniami. Koniecznie przetestujmy rower przed zakupem. Każdy z nas ma inną sylwetkę czy wagę, dlatego pamiętajmy nie istnieje rower uniwersalny, który pasowałby każdemu.